Duizeligheid bij de fysiotherapeut?

Duizeligheid

We onderscheiden drie vormen van duizeligheid:

Duizeligheid is de term die we gebruiken voor evenwichtsklachten. Duizeligheid geeft u een gevoel van draaierigheid, licht in het hoofd of bewegingsonzekerheid. Evenwichtsklachten kunnen veel onzekerheid geven en erg beperkend zijn in het dagelijks leven.

Bewegingsonzekerheid

Een onvast gevoel in de benen bij bewegen. Bij zitten of liggen treedt dit gevoel niet op. Hierbij spelen vaak meerdere factoren een rol zoals slecht zien, zwakte of bijwerkingen van medicijnen.

Draaiduizeligheid

U hebt het gevoel dat de wereld om u heen draait of het idee dat u zelf rondtolt. U kunt daarbij last hebben van angst, transpireren, misselijkheid en braken. Of klachten hebben zoals minder horen, oorsuizen of hoofdpijn. In dat geval ligt de afwijking vaak in de evenwichtsorganen.

Een licht gevoel in het hoofd

Een gevoel van flauwvallen kan meerdere oorzaken hebben zoals spanningen, vermoeidheid, bloedarmoede, een lage bloeddruk of bloedsuikerspiegel of bepaalde medicijnen.

Onderzoek en Diagnose

Daarnaast zal de fysiotherapeut een lichamelijk onderzoek doen dat bestaat uit beoordeling van de oogbewegingen, houding en evenwicht. Het kan zijn dat de fysiotherapeut op basis van haar bevindingen u terug zal sturen met een begeleidende brief naar huisarts voor verder onderzoek.

Behandeling

Afhankelijk van de oorzaak van uw evenwichtsklachten zijn de volgende behandelingen mogelijk:

• Repositiemanoeuvres: Bij BPPD (benigne paroxysmale positiedraaiduizeligheid) kan de fysiotherapeut een manoeuvre uitvoeren waarbij hij uw lichaam op een bepaalde manier draait om zo de losliggende ‘steentjes’ terug te brengen naar de plek in het evenwichtsorgaan waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
  • Vestibulaire revalidatie: waarbij er ene traject gestart wordt met oefeningen om het evenwichtsprobleem aan te pakken.
  • Bij hyperventilatie kunnen specifieke ademhalingsoefeningen helpen.

Vraag voor meer informatie naar Selina den Otter